Kultura

ONR w powieści Twardocha

Makabi.jpg
Król” Szczepana Twardocha to powieść obyczajowa, osadzona w realiach dwudziestolecia międzywojennego. Czytelnik znajdzie w niej brud i przemoc przedwojennej stolicy oraz opisy, które nierzadko ocierają się o literaturę pornograficzną.

Paszkwil na Jana Mosdorfa

mosdorf 1.jpg
Postacią przedwojennego przywódcy młodzieży narodowej zajmowałem się ostatni raz przy okazji 70. rocznicy jego męczeńskiej śmierci w KL Auschwitz („Świadectwo życia Jana Mosdorfa”, „MP” nr 41-42/2013). Do przypomnienia sylwetki jednego z najwybitniejszych przedstawicieli młodej przedwojennej polskiej inteligencji skłoniła mnie niedawna wizyta w Teatrze Nowym w Poznaniu, na którego deskach od 29 grudnia ub. roku grana jest sztuka poświęcona właśnie liderowi ONR-u.

Żydzi Szczepana Twardocha

nalewski.jpg
Czytam właśnie powieść Szczepana Twardocha „Król”. Typowa postmoderna osadzona w realiach Warszawy 1937 roku. Bohaterem jest żydowski bokser Jakub Szapiro, który w pojedynku pokonuje polskiego zawodnika, działacza ONR Andrzeja Ziembińskiego, co w wielu opiniotwórczych kręgach już jest atutem książki. Jednak sama fabuła (przetkana obsesyjnie seksem, przemocą, wulgaryzmami, narkotykami, itp.) nie jest jednoznaczna, bo pokazuje także degrengoladę społeczności żydowskiej.

Adam Grzymała-Siedlecki (1876-1967)

gzrymała.jpg
Minęła 50 rocznica śmierci Adama Grzymały-Siedleckiego (zmarł 29 stycznia 1967 r.), wybitnego pisarza, krytyka, dziennikarza – zaangażowanego po stronie obozu Narodowej Demokracji, piewcy gen. Józefa Hallera. Przeżył kilka epok. W 1964 roku z rąk PAX-u otrzymał Nagrodę im. Włodzimierza Pietrzaka (za całokształt pracy). Poniżej laudacja wygłoszona na jego cześć podczas wręczenia Nagrody:

Wajda – „komuch” czy wielki twórca?

wajda 1.jpg
„Uważam i tak to odczuwałem przez dziesiątki lat, że fałsz polityczny, a więc i moralny, prawie zawsze towarzyszył twórczości Wajdy. Walczył on z tzw. „bohaterszczyzną”, wymyśloną przez czerwonych „inżynierów dusz” do zwalczania i ośmieszania polskiej tradycji narodowej” – pisze Jędrzej Dmowski. Odpowiada mu Adam Śmiech w tekście „Na nutę „wszystko albo nic”.

Diament prawdy i popiół kłamstwa

VII Międzynarodowy Festiwal Filmów Historycznych i Wojskowych

plakat-7mffhiw_orig.jpg
W dniach 24–28. 10. 2016 odbędzie się w Warszawie VII Międzynarodowy Festiwal Filmów Historycznych i Wojskowych. Wszystkie projekcje festiwalowe odbędą się w Muzeum Niepodległości, al. Solidarności 62. Międzynarodowy Festiwal Filmów Historycznych i Wojskowych jest autorskim pomysłem Teodora Ratkowskiego, polskiego kompozytora, reżysera filmowego i społecznika. Poniżej program seansów:

Co pozostanie po Andrzeju Wajdzie?

lotna.jpg
Pierwszym filmem Andrzeja Wajdy, który oglądałem i do tej pory lubię do niego wracać był emitowany w latach osiemdziesiątych na antenie Telewizji Polskiej serial „Z biegiem lat, z biegiem dni...”. Film w nastrojowy sposób portretujący narodziny polskiej nowoczesności w sztuce, filozofii i polityce na przykładzie młodopolskiego Krakowa, w pewien sposób ustawił moje postrzeganie zmarłego wczoraj filmowca jako twórcy posługującego się w swojej pracy przede wszystkim materiałem Historii.

„Wołyń”– film wybitny i potrzebny

wolyn smiech.jpg
Byłem na „Wołyniu” Wojciecha Smarzowskiego. Jednym zdaniem – wielkie wrażenie, które wymaga stosownego komentarza.

Wołyń – idź i patrz

wolyn 3.jpg
W warszawskim kinie Praha obejrzałem film „Wołyń” a po projekcji miałem okazję posłuchać tego, co o okolicznościach powstawania filmu ma do powiedzenia pierwszoplanowa aktorka filmu, czyli Michalina Łabacz.

Po festiwalu filmowym w Gdyni

Wolyn_4.jpg
Zakończony niedawno Festiwal Filmowy w Gdyni wykazał, że nie brakuje w Polsce zdolnych reżyserów, scenarzystów, aktorów i innych wykonawców w tej dziedzinie sztuki. Słuszne też wydaje się dążenie pobocznych współrealizatorów filmu o docenianie ich zajęć, jako pracy twórczej, bo przecież każdy film jest owocem wysiłku całej ekipy.

Strony

Subskrybuj Kultura